موارد مصرف مس

سیم مسی

هزاران سال است که از مس و آلیاژهایش ا ستفاده می شود.از کاتد مس برای تولید اشکال مختلف شمش، مفتول و میله‌های مسی که بیشتر در صنعت سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد دارد، بهره گرفته می شود. همچنین کاتدهای مس برای ساخت آلیاژهای برنج و برنز و فولاد آلیاژی که کاربرد آن در حمل و نقل و وسایل برقی و ماشین آلات دفاع و ساخت و ساز است استفاده می شود. این فلز در تولید لوله‌های مسی کالاهای بادوام میله‌های مسی الکترولیتی، سپرهای مسی و سایر کاربردها در قالب آلیاژ و ورق نیزمورد استفاده دارد.

کاربرد های مس:

۱)سیم و کابل، الکترونیک و ارتباطات:
بیشترین کاربرد امروز فلز مس در صنعت برق است. این صنعت به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان مس می باشد زیرا مس؛ بهترین فلز ارزان برای انتقال برق است و همچنین در مقایسه با سایر انتقال دهنده‌ها از استاندارد خاصی برخوردار می باشد و علاوه براین قدرت استثنایی فلز مس در انعطاف پذیری و مقاومت‌اش در برابر وادادگی و خوردگی آن را به ارجح‌ترین و ایمن‌ترین انتقال دهنده برای ساخت سیم تبدیل کرده است.
این فلز ،همچنین در کابل‌های برق، به صورت عایق‌بندی شده یا نشده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مس در تولید کلیدها و تقویت کننده‌های الکتریکی، لامپ‌های خلاء و غیره کاربرد دارد.

۲)کشاورزی و مرغداری و دامپزشکی:
استفاده از مس در کشاورزی به سال 1769 برمی‌گردد که دانشمندان به صورت اتفاقی متوجه شدند درختانی که در خاک‌های آعشته به سولفات مس رشد می‌کنند به نوعی بیماری و آفت دچار نمی‌شوند. امروزه سولفات مس به عنوان یک مکمل غذایی، قارچ کش و کود در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه در صنعت دامپروری و مرغداری به عنوان محرک برای تغذیه بهتر دام ها و رشد و رسیدن آنان به وزن مطلوب مورد استفاده زیادی دارد.

۳)صنعت ساختمان:
مس از جمله فلزاتی است که در دنیای مدرن امروز به یک متریال قابل توجه برای معماران و طراحان داخلی تبدیل شده است و از آن هم برای نمای خارجی و هم دکور داخل استفاده می‌کنند؛ علاوه بر آن در لوله کشی، بام، ساخت در و پنجره و غیره کاربرد دارد.

۴)پزشکی:
از زمان باستان بطری‌های مسی برای نگهداری آب در هند ساخته می‌شد؛ آن‌ها معتقد بودند استفاده از این آب سموم بدن را از بین می‌برد. همچنین از مس برای ضدعفونی کردن زخم‌های بریدگی، درمان لرزش اعضای بدن، زخم‌های سوختگی بیماری‌های پوستی، عفونت‌های چشمی و غیره استفاده می‌کردند.
در سال 2008 مس به عنوان اولین ماده جامد ضد میکروبی، قارچ کش، باکتری کش و نابود کننده ویروس، توسط آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا به ثبت رسید. هنوز هیچ میکرو ارگانیسمی کشف نشده که بتواند در تماس با سطح مس مقاوم باشد. استفاده از سطوح مسی در آی‌سی‌یو میزان عفونت‌های بیمارستانی را به میزان 85 درصد کاهش می‌دهد. به گزارش اسپونتیک به نقل از ساینس دیلی عفونت استخوان که معمولا در اثر شکستگی، زخم های عمیق، پوسیدگی شدید دندان و عواملی از این دست ایجاد می‌شود؛ می‌تواند منجر به نقص عضو و در مواردی مرگ شود محققان ایرلندی ایمپلنتی را از ذرات مس ساخته‌اند که راهکار درمانی تک‌ مرحله‌ای را برای عفونت استخوان بدون نیاز به استفاده از آنتی بیوتک‌ها فراهم می‌کند.
مس یک آنتی اکسیدان قوی است و رادیکال‌های آزاد را نابود می‌کند و با پیری زود رس، سرطان، تخریب سلول‌های بدن و غیره مقابله می‌کند.
مس به فرایند سوخت و ساز در بدن کمک کرده، یکی از آنزیم‌های حیاتی بدن انسان است و باعث کمک به جذب و استفاده از آهن در بدن می‌شود.

۵)شیمی:
فلز مس در ترکیباتی مانند محلول فلینگ که در شیمی کاربرد دارد، استفاده می‌شود‌.

۶)صنایع دستی و لوازم آشپزخانه

۷)آهنرباهای الکتریکی

۸)موتورها مخصوصا موتورهای الکترومغناطیسی و موتور بخار

۹)مجسمه‌سازی به طور مثال مجسمه آزادی 179000 پوند مس به کار رفته است.

۱۰) سایر موارد، مثلا مس در صنعت ساخت شیشه، در ساخت وسایل موسیقی به خصوص سازهای بادی، به عنوان یک بیواستاتیک در بیمارستان‌ها و پوشاندن قسمت‌های مختلف کشتی، به عنوان جزیی از سکه‌ها، برای جلوگیری از رشد جلبک‌ها در استخرها، در رنگرزی و دباغی، لوازم و ماشین آلات صنعتی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

1 دیدگاه برای “موارد مصرف مس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *